Regatta

Noen som fortsatt tror jenter ikke kan seile?

Da bør de se filmen om Tracy Edwards og hennes kvinnelige mannskap som seilte Whitbread Round the Word Race i 1989-90. Den ble vist på NRK 19.02.2024 under navnet Seilasen. I en alder av 24 år bestemte hun seg for å delta i Whitbread seilasen (i dag Ocean Globe Race), en av verdens hardeste seilaser. Hun klarte å skrape sammen penger til en gammel båt, skaffet mannskap og sammen satte de båten i stand. Den fikk navnet Maiden. Les videre

Endring av delingstallet for klassene i UllernCupen.

Hovedtallet i årets NOR-rating målebrev er endret for alle båter. Det er nå lik måletallet for Distanseseilas ett-tall APH 6-20 kn, mens det tidligere var brukt OSN 8-16 kn. NOR Rating anbefaler at singeltallet Distanseseilas APH benyttes. APH er mest dekkende for vindforholdene vi har i Norge. Det medfører at de fleste båtene har fått et høyere hovedmåletall. Siden det er dette vi bruker til å dele båtene i klasser, må vi også endre måletallet i forhold til tidligere annonsert for å få en fornuftig fordeling av båter på klassene. Les videre