Endring av delingstallet for klassene i UllernCupen.

Hovedtallet i årets NOR-rating målebrev er endret for alle båter. Det er nå lik måletallet for Distanseseilas ett-tall APH 6-20 kn, mens det tidligere var brukt OSN 8-16 kn. NOR Rating anbefaler at singeltallet Distanseseilas APH benyttes. APH er mest dekkende for vindforholdene vi har i Norge. Det medfører at de fleste båtene har fått et høyere hovedmåletall. Siden det er dette vi bruker til å dele båtene i klasser, må vi også endre måletallet i forhold til tidligere annonsert for å få en fornuftig fordeling av båter på klassene.

Deltagende båter deles inn i to klasser slik: Båter med NOR-rating hovedmåletall Single number All purpose time on time (Distanseseilas ett tall APH 6-20kn), uten korreksjon for shorthand eller manglende spinnaker lavere enn 1,0300 deltar i klasse 1, og båter med måletall er lik 1,0300 og høyere deltar i klasse 2.

Båter i klasse 1 starter som vanlig kl. 1800 og båter i klasse 2 starter kl. 1810.

Seilingsbestemmelsene punkt 9 er oppdatert tilsvarende.

Første seilas er tirsdag 9. mai. Meld deg på her. Husk å kjøpe NOR-rating målebrev først. Har du ikke målt båten, kan du velge forenklet måling. De vil da bruke standardmål samt informasjon fra deg om hvilke seil du har etc., men du får et påslag i måletallet på 2%.