raceQs 3D animasjon

Seilasene i UllernCupen kan spilles av som animasjon ved å logge inn på raceQs  nettside. Du må ha sporet seilasen med RaceQs appen for å se seilasen. Da ser du også de andre båtene som har sporet den.

raceQs UllernCupeenUSF oppfordrer alle deltakerne i UllernCupen å benytte mobil-appen raceQs for opptak av sporet. Da kan det vises som en 3D animasjon på raceQs.com sammen med alle de andre båtene som bruker samme appen. 3D animasjonen er basert på Microsoft Cesium og kan spilles av i en nettleser på PC (Windows eller Mac) eller mobil. Resultatet blir imponerende! Det er et glimrende verktøy for å analysere hvordan du har seilt i forhold til konkurrentene.

Både appen og nettsiden er gratis. Appen finnes både for iPhone og Android-baserte mobiltelefoner (Samsung, Sony, HTC m. fler). Du kan også bruke en GPS og laste opp spordata manuelt. Se hjemmesiden  raceQs.com for mer informasjon. Der ligger det flere videoer som er verdt å se. Etter at du har registrert deg og logget inn, får du tilgang til flere veiledningsvideoer.

Gjør følgende:

1. Søk etter appen raceQs på AppStore eller Play butikk på din smartmobil eller nettbrett og installer raceQs.
  2. Registrer deg som bruker. Det gjør du i appen. Da er den i stand til å laste opp dine spordata til din konto på raceQs nettside. Hvis du har en Facebook konto, kan du bruke den å registrere deg med og logge inn med. Du kan også registrere deg på  nettsiden raceQs.com.
  3. Under Settings kan du sette Boat Name som blir vist i animasjonen sammen med de andre båtene. For at andre skal gjenkjenne navnet, foreslår vi å bruke båttype og skipperens navn, f. eks. Bavaria 32 Ulfsby, det er lettere å gjenkjenne enn båtnavn.
  4. Sett Live streaming til On. Da blir spordataene lastet opp til nettsiden mens du seiler. Det er ca. 1/2 mbyte pr. time. Hvis den står til Off,  lastes de ikke opp før mobilen er tilkoblet et trådløst nett.
  5. Ønsker du å få registrert båtens bevegelser (rulling, stamping og giring), må mobilen plasseres horisontalt og parallelt med båtens lengderetning. RaceQs vil beregne riktig vindretning og modellen i avspillingen vil vise slag og jibber. Mobilen kan plasseres under dekk, tape den fast i kartbordet. Får du ikke plassert den horisontalt, kan det kalibreres under Settings. Det finnes vanntette mobilholdere for sykkel som kan brukes for å feste den i en bøyle på pidestallen f. eks. Du kan også ha mobilen i lomma, men da mister du bevegelsesdata.
  6. 10 minutter før start i UllernCupen åpner du appen og trykker Start Tracking. Da starter opptaket av spordata. Du kan også sette et forhåndsinnstilt tidspunkt (Preset Start).
  7. Når du er i mål trykker du Stop Tracking så stopper registreringen. Du kan også sette kriterier for automatisk stopp under Settings.
  8. Når du har tilgang til en PC, logger du inn på  raceQs.com. Der kan du se både din egen båt og alle de andre som har registrert sine spordata i området, og du kan analysere hvordan du har seilt i forhold til konkurrentene.

Prøv litt hjemme først for å sjekke at det virker. Trykk Start Tracking og gå en tur rundt kvartalet. Husk Stop når du er tilbake. 10 min. etter at du er kommet hjem, kan du logge deg inn og sjekke resultatet på  raceQs.com.

Har du problemer med å få det til å virke. legg igjen en kommentar nedenfor så skal vi forsøke å hjelpe.

Google play

App Store