Noen som fortsatt tror jenter ikke kan seile?

Da bør de se filmen om Tracy Edwards og hennes kvinnelige mannskap som seilte Whitbread Round the Word Race i 1989-90. Den ble vist på NRK 19.02.2024 under navnet Seilasen. I en alder av 24 år bestemte hun seg for å delta i Whitbread seilasen (i dag Ocean Globe Race), en av verdens hardeste seilaser. Hun klarte å skrape sammen penger til en gammel båt, skaffet mannskap og sammen satte de båten i stand. Den fikk navnet Maiden.

Tilslutt fikk de en sponsor som gjorde det mulig å delta – Kong Hussein av Jordan. Tre år etter beslutningen startet de, og etter seks måneder og 32 000 nautisk mil, hvorav store deler i Sydishavet, fullførte de på 2. plass i sin klasse bare timer etter vinneren. En enorm bragd av et så ungt mannskap uansett kjønn.  Tracy var skuffet over ikke å ha vunnet, men da hundrevis av båter og tusener av mennesker møtte de da de kom i mål i Southampton, forsto hun at de ble verdsatt. Hun fikk prisen Yachtsman of the Year som første kvinne.

Tracy solgte båten etter seilasen, men i 2014 sporet hun den opp på Seychellene i dårlig forfatning. Hun fikk satt den i stand igjen og blir brukt i seilaser med kvinnelig mannskap. I 2023-24 seiler den igjen Ocean Globe Race.

Så jenter, start med UllernCupen, så kanskje dere en dag seiler Ocean Globe Race.

Målgang 5. etappe Ft. Lauderdale, Florida. Bildet ble årets mest brukte sportsbilde.

Whitbread 1989-90