Resultater UllernCupen 05.05.2020

UllernCupen 2020 er i gang og 14 båter startet i første seilas. Det var blikk stille ved start, men etterhvert ble det frisk bris. Pga. korona reglene seilte nesten alle shorthand denne Tirsdagen. En båt ble disket pga. brudd på koronareglene – alle i båten skal være fra samme husstand/bo sammen. Fjorårets vinner av UllernCupen, Nils Parnemann, vant seilasen i H-båt “Nipa” mens Kvalnes/Hovland vant storbåtklassen i Archambault 40 “Shaka”.

Pl. Kaptein For. Båtnr Båttype Starttid Korr. Tid
1 Nils Parnemann USF N 70 H-båt 18:00 1:38:59
2 Kvalnes/Hovland USF NOR 14118 Archambault 40 18:10 1:40:16
3 Joachim Lyng-Olsen USF NOR 203 Express 18:00 1:40:19
4 Cecilia Stokkeland USF NOR 11541 J/109 18:10 1:40:20
5 Jon Vendelboe USF NOR 11620 X-37 18:10 1:40:35
6 Marius Andersen FS NOR 26 Farr 30 18:10 1:43:26
7 Yngve Amundsen USF NOR 88 X-35 OD 18:10 1:43:28
8 Magne K. Fagerhol USF NOR 15383 Aphrodite 101 18:00 1:43:42
9 Andreas Haug FS NOR 13911 Archambault A35 18:10 1:44:34
10 Mats Uchermann Larsson USF NOR 5164 Albin Nova 18:00 1:48:39
11 John Moen USF NOR 15735 Dehler 34 18:00 1:50:15
12 Marcus Christensen Skøyen NOR 329 J/80 18:00 1:50:33
13 Stig Ulfsby USF NOR 15953 Sun Odyssey 35 18:00 DNF
  Arild Vikse USF N 175 11 MOD 18:10

DSQ

Se detaljer i 2020-05-05 Resultater (Excel)

Endring i måletall

Hovedendringen i Norratings klasseregler for 2020 er at det nå finnes et eget separat målebrev for SH-seiling i tillegg til det vanlige målebrevet.
Vi har, etter innspill fra våre oppmerksomme deltagere, blitt klar over at vi må inkludere også tre vindtall fra SH-målebrevet. Disse er nå inkludert i beregningsformelen i Excel-resultatskjemaet. Merk at de tre vindtallene ikke står i pdf-dokumentet, men på nettsiden til Norrating.

Startinndeling

Vi har foran årets seilsesong endret deletallet for våre to startpuljer. Første start kl 1800 omfatter båter som har hovedrating (med fullt mannskap og spinnaker) mindre enn 0,98. Andre start 18.10 gjelder for båter med hovedrating større eller lik 0,98.
Vi har tradisjon for å score resultatene for hele gruppen av seilere i en klasse overall i tillegg til en inndeling i to klasser (stor og liten båt). Dette vil ikke alltid gi helt rettferdige overall resultater, men over en hel sesong vil urettferdigheten utjevne seg noe. Hensikten med å ha to starter er at vi skal ha flest mulig i mål samtidig som vi får spennende dueller.

Fleksibilitet i UllernCupen

Vi minner om at Ullerncuppen er en klubbregatta for både erfarne og mindre erfarne seilere. Vi ønsker derfor at deltagerne skal kunne velge å seile enten med eller uten spinnaker og SH eller ikke, avhengig av det aktuelle mannskapet på selve regattadagen. Vår fleksibilitet innebærer at deltagerne kan melde fra på selve regattadagen om de ønsker å seile SH eller ikke, og om de ønsker å føre spinnaker eller ikke. Dersom det ikke blir meldt om endringer innen seilingsbestemmelsenes tidsfrist for dette, vil hovedpreferansen fra påmeldingen gjelde.

Korona reglene

12. Mai kommer Norges seilforbund med nye retningslinjer for koronavern. Vi rekker ikke å få det med i seilasen 12. Mai, så enn så lenge gjelder regelen om at alle i båten skal være fra samme husstand/bo sammen. Fra seilasen 19. Mai håper vi å kunne løse litt opp.