Kurs i kappseilingsreglene og seilteknikk

I løpet av april 2013 arrangerer Frognerkilens Seilforening, Ullern Seilforening og Oslo Motorbåtforening i fellesskap to kurs.

Oppfriskningskurs i kappseilingsreglene.

Kurset avholdes torsdag den 11. april kl. 1800 i Oslo Motorbåtforenings klubbhus på Sjølyst

Kursleder er Thomas Kresse som er internasjonal dommer og leder Norges seilforbunds dommerutvalg har lang erfaring i denne typen kurs. Han vil ta for seg det som er nytt av året og det som vi ellers oftest lurer på. Og han vil selvfølgelig svare på relevante spørsmål.

Kurs i seilteknikk.

Kurset tar sikte på å øke forståelsen av hvilke krefter som påvirker en seilbåt og hvordan man bør forholde seg til disse for å oppnå en best mulig seilas med hensyn til fart og komfort. Trimming av rigg og seil vil dermed være en vesentlig del av det vi vil beskjeftige oss med.

Kurset vil ikke alene gjøre noen til bedre seilere, men vil forhåpentlig gi deltakerne en mer bevisst tilnærming til seilingen og dens problemer. Det siste vil sammen med praktisk trening til sommeren gjøre de fleste til bedre seilere.

Kurset som ledes av Jan Hesselroth vil bygge på en artikkelserie han skrev i 1986 for det som den gang var Norges Seilforbunds offisielle organ, nemlig Seilsport.

Kurset vil gå over to kvelder, nemlig

tirsdag 16. og torsdag 18. april, begge kvelder kl. 1830 til 2100 i Oslo Motorbåtforenings klubbhus på Sjølyst.

——————

Kursene er åpne for seilere i de arrangerende foreningene.

Påmelding til Jan Hesselroth på telefon 92 63 8 40 eller fortrinnsvis på e-post via kontaktskjema I tilfelle overbooking gjelder regelen først til mølla osv.