Ro- og padleanlegg i Bestumkilen

vedtakskart-bestumkilenDet har vært et informasjonsmøte om Bestumkilen ro- og padleanlegg. En del av Bestumkilen ble i 2010 regulert til ro- og padlebane. Den tar en liten bit av Karenslyst båtopplag. Bystyret har nå vedtatt å gjennomføre prosjektering av et ro- og padleanlegg innenfor det regulerte området. Rambøll har fått i oppdrag å prosjektere det. Det er nå i en tidlig fase hvor de innhenter informasjon fra interessenter og myndigheter. På møtet var båtforeningene, opplagsplassene og Ullern Seilforening tilstede. De hadde tidligere hatt et møte med ro- og padleklubbene i Bestumkilen.
Det ble foreslått av foreningene at den trekanten som fjernes fra Karenslyst opplagsplass (se kartet) blir fylt igjen på andre siden av stranden slik at arealet ikke blir redusert.
Det fremkom at ro- og padleklubbene ønsket en bølgebryter langs banen (der bøyene ligger i dag). Det ble uttrykt skepsis fra Motorbåtforeningen til dette fordi leden mellom deres båthavn og banen er svært smal (16-17 m).
Vi ser ingen spesielle utfordringer for Ullern Seilforening med det planlagte ro- og padleanlegget.