Måling NorRating

UllernCupen bruker NorRating som respittsystem. Har du ikke målebrev for NorRating eller har du endret seilgarderoben siden båten ble målt? Thor Petter Christoffersen, KNS, kan måle båten din etter NorRating. Han bor på Sollerud og har kort vei til Bestumkilen. Ring han på tlf. 93218435 for nærmere avtale. Hvis han ikke kan, kontakt en av de andre registrerte målerne.

NorRating er basert på ORC (Offshore Racing Congress), et avansert målesystem som beregner båtens teoretiske fartspotensiale basert på en rekke mål av skrog, rigg og seil etter en komplisert beregningsmodell. For alle serieproduserte båter finnes alle skrogmål, slik at det ikke er nødvendig å måle hver enekelt båt i detalj. Men seil, rigg og enkelte kontrollmål på skrog måles for hver båt. Fast eller foldepropell tas hensyn til. Har du rulleseil eller er alle seilene dine i Dacron, får du fratrekk i ratingen. Målingen tar 2-3 timer.

Målebrevet inneholder et hovedmåletall, måletall for lite vind, mellomvind og mye vind samt short hand eller uten spinnaker, men ikke for shorthand uten spinnaker. Har du spinnaker, men seiler av og til shorthand (maks to i båten) uten spinnaker, be om eget målebrev uten spinnaker. Her er et eksempel på målebrev: Målebrev Metaxa.