Ullern Seilforenings 25 års jubileum, høstmøte og premieutdeling –12.11.2013

Iver Iversen vant storbåt klassen og UllernCupen totalt

Iver Iversen (th) vant storbåt klassen og UllernCupen totalt

Nils Parnemann

Nils Parnemann (th) vant klassen for de minste båtene samt de to short hand seilasene

Ca 30 medlemmer og  gjester hadde funnet veien til UBF klubbhus denne kvelden. Reidar og Jon hadde gått til innkjøp av Cava, reker mm og hadde dekket 2 langbord.

Årets vinner av UllernCupen ble Iver Iversen fra USF med mannskap i en  Mumm 36 med navn Tango.  Han ble overrakt Cupen som er en Mumm Cordon Rouge champagne med kjøler og glass. Champagne-kjøler og glass er sponset av importøren  Pernod Richard Norway AS.

UllernCupen 2013 Iver Iversen  Mumm 36 Mumm champ. m/kjøler og glass
Start 18:00
1. plass Nils Parnemann H-Båt Tangen rødvinsglass med USF logo
2. plass Claus Danckert Krohn Omega 30 Tangen hetvinsglass med USF logo
3. plass Christian Stensholt Pogo 8.50 Tangen drammeglass med USF logo
Start 18:10
1. plass Iver Iversen Mumm 36 Tangen rødvinsglass med USF logo
2. plass Svein Ivarson Elan 37 Tangen hetvinsglass med USF logo
3. plass Jon Vendelboe X-37 Tangen drammeglass med USF logo
Short Handed
01.06. Vinner: Nils Parnemann H-Båt Tangen drammeglass med USF logo
31.08. Vinner: Nils Parnemann H-Båt Tangen drammeglass med USF logo

Neste post på programmet var ”historisk tilbakeblikk” i anledning 25 års jubileet.  Formann Joachim Lyng-Olsen hadde fått info fra tidligere formenn, men det var likevel noen huller i historien.  Foreningen ble startet etter initiativ fra Odd Parnemann, som mente at seilere i Ullern Båtforening kunne starte egen seilforening og slippe å betale ”skyhøye” kontingenter i andre foreninger for å kunne seile regatta.  Søknad ble sendt inn til NSF og etter en tid ble Ullern Seilforening godkjent som NSF-tilsluttet forening.  Raskt kom regattaseiling på Lysakerfjorden i gang – først torsdagsseilaser og etter hvert ble tirsdagen den valgte regattadagen.  I begynnelsen deltok relativt få båter  – 3 til 6 båter var ikke uvanlig.   Etter at regattasamarbeidet med Frognerkilen Seilforening kom i gang, ble det større deltakelse og med starterservice og resultat-do fra Frognerkilen og via www-nettet økte oppslutningen betydelig.  På våre tirsdagsseilaser i 2013 har det deltatt ca 40 havseilere!  Også  den relativt nylig startede short handed dags-regattaene har fått stor oppslutning.

Andre hovedsak var Dag Rørsletts beretning fra  ARC-deltakelse med rorhavari og problemer i denne sammenheng.  Dag og hans kone Lotte hadde planlagt en jordomseiling med stålbåten Modus Vivendi – en Motiva 49 som Dag hadde fått bygget i Danmark for noen år siden.  I forbindelse med jordomseilingen ble båten grundig sjekket på verftet og i tillegg hadde Dag gjennomgått, oppgradert og fornyet den på alle måter.   Flere forsikringsselskaper ble kontaktet og han inngikk avtale med et engelsk selskap som var ”relativt” rimelig.  For oss som seiler i Norden var det likevel en ”uhørt” høy premie.

Regattaen startet i slutten av november 2012 og Dag med kone Lotte og mannskap kom seg greit av gårde.   Det blåste en del og båten som  er stor og tung, er likevel  lett håndterlig.  Etter noen dager skjer det som egentlig ikke skulle kunne skje: roret faller av!  De oppdaget ikke dette med en gang, men båten ble vanskelig å styre og rattet ”tok ikke”!  Ved undersøkelse av styremekanismen ser Dag at det fosser vann inn i båten der hvor rorstokken skal være!  Han får plugget hullet med en konisk treplugg og sikret pluggen med et par tvinger.   Deretter blir det litt av en  prøvelse å manøvrere en 50 fots  og 25 tonn tung båt uten ror i ønsket retning.  Pga vind og strøm kan de bare glemme å komme til Karibia, men må regne med at de i stedet vil ”treffe” Kapp Verde øyene hvis de har flaks.  Båten var meget vanskelig å styre uten ror, men de klarte likevel å nærme seg Kapp Verde.  Etter hvert lå de an til å treffe en av øyene på en ”uønsket” måte – de risikerte å få knust båten og å sette seg selv og mannskapet i livsfare.  Helt siden roret falt av hadde Dag vært i kontakt med både ARC-arrangøren og forsikringsselskapet for å få hjelp i den vanskelige situasjonen båten hadde havnet i, men uten å få nødvendig assistanse.  Når situasjonen begynner å bli prekær , tar den kvinnelige havnesjefen på en av Kapp Verde øyene ansvar og sender ut en taubåt for å hjelpe dem inn til en sikker havn.

Dag er fortsatt i dialog med forsikringsselskapet for å få dekket sine kostnader.   Lesson learnt: sjekk forsikringsselskapet grundig.

Lotte og Dag har startet en internettside //www.skandinaviskbluewater.no/     Her  presenterer de ting av interesse for seilere med interesse for langtur bl.a. men også for andre.

Deretter ble det servert ferske reker med tilbehør og det ble et meget hyggelig 25-års jubileumsmøte.