Revidert resultat UllernCupen 17.09.2013
En protest medførte at USA 50390 ble disket. Endelig resultat for seilasen 17. september ble dermed:
Plass | Kaptein | Forening | Båtnr | Båttype | Seilt tid | Korr. Tid | Poeng | |
1 | Iver Iversen | Ullern | NOR | 14660 | Mumm36 | 00:42:41 | 00:43:27 | 0,07 |
2 | Svein Ivarson | Ullern | NOR | 13847 | Elan 37 | 00:45:38 | 00:45:30 | 0,13 |
3 | Jon Vendelboe | Ullern | NOR | 11620 | X-37 | 00:49:00 | 00:49:35 | 0,20 |
4 | Andreas Abilgaard | Ullern | NOR | 14784 | Elan 310 | 00:52:51 | 00:50:31 | 0,27 |
5 | Pål Saltvedt | Frognerk. | NOR | 11451 | Dufour 34 | 00:53:07 | 00:51:12 | 0,33 |
6 | Terje Berg | KNS | NOR | 6359 | Maxi 999 | 00:59:37 | 00:51:23 | 0,40 |
7 | Christian Stensholt | Frognerk. | NOR | 13724 | Pogo 8,50 | 00:56:17 | 00:51:47 | 0,47 |
8 | Gunnar Gundersen | Frognerk. | NOR | 10044 | Dehler 36 | 00:52:37 | 00:52:02 | 0,53 |
9 | Claus Dankert Krohn | Ullern | NOR | 6351 | Omega 30 | 01:01:25 | 00:52:16 | 0,60 |
10 | Espen Sunde | Ullern | NOR | 7838 | Mamba 33 | 01:01:18 | 00:52:58 | 0,67 |
11 | Per Hillesund | Ullern | NOR | 5295 | Mamba 341 | 01:01:05 | 00:54:48 | 0,73 |
12 | Arild Vikse | Ullern | NOR | 175 | 11 M OD | 00:53:20 | 00:55:28 | 0,80 |
13 | Frode Amland | Frognerk. | NOR | 12074 | Elan 304 | 01:01:18 | 00:58:55 | 0,87 |
14 | Nils Parnemann | Ullern | N | 70 | H-båt | 01:29:03 | 01:11:57 | 0,93 |
Stig Ulfsby | Ullern | NOR | 12517 | Bavaria 32 Holiday | dnf | 1,00 | ||
Finn Kr. Aamodt | Ullern | NOR | 13638 | Hanse 350 | dnf | 1,00 | ||
Geir Atle Lerkerød | Frognerk. | NOR | 14994 | Seascape 27 | dnf | 1,00 | ||
Marius Andersen | Frognerk. | USA | 50390 | Mumm36 | dsq | 1,50 |
Se detaljer på Resultatliste 17.09.2013 (Excell). USA 50390 datt ned fra 8. til 9. plass på sammenlagtlisten. Sammenlagt finnes på Resultater i år.
De involverte partene har akseptert dommer Jan Hesselrot sitt forslag til avgjørelse i den foreliggende protestsaken:
Seilnummer USA 50390 Pakalolo, nedenfor betegnet P, har protestert på seilnummer NOR 11620 Metaxa, nedenfor betegnet M, for som lo båt å ikke ha svart på P’s loffing. M har under henvisning til kappseilingsreglenes § 17 forsvart seg med at loffingen skjedde etter at P’s overlapp ble etablert aktenfra mindre enn to båtlengder fra M og at P’s loffing ville gi den høyere kurs enn dens riktige kurs.
M har på sin side protestert på P for straks etter som båt for babord halser ikke å ha holdt unna for M som seilte for styrbord halser.
Hendelsesforløpet med kommentarer:
På seilasens siste legg, en slørelegg, kom begge båtene seilende for babord halser. P som førte spinnaker, kom bakfra, hadde størst fart og ønsket å passere M på dennes babord og lo side. Før overlapp ble etablert endret M (som ikke førte spinnaker) kurs mot babord slik at P (som pga. spinnakeren ikke kunne seile like høyt) måtte falle av og i stedet forsøke å passere M på dennes le og styrbord side. Etter at overlapp ble etablert forsøkte P som da var le båt av to båter for samme halser, å loffe M, som ikke svarte. M har forsvart seg med at P som fra klart aktenom hadde etablert overlapp mindre enn to båtlengder fra M, derved i strid med kappseilingsreglene ville seile høyere enn riktig kurs. Spørsmålet hvordan overlappen ble etablert er ikke tvilsomt. Avgjørende for P’s lofferett er dermed spørsmålet om hva som for P var riktig kurs. P har ikke gitt noen begrunnelse for eller på annen måte sannsynliggjort at dens riktige kurs forutsatte den loffingen eller kursendringen mot babord som M ikke svarte på. I og med at hendelsen fant sted på en slørelegg hvor begge båtene må antas å ville seile korteste vei mot mållinjen er det imidlertid liten grunn til å tro at P vil komme raskere i mål ved å endre kurs mot babord. Det er naturligvis mulig at P ville tjene å plassere seg i lo av M, men ved vurderingen av hva som er riktig kurs skal det etter kapseilingsreglenes definisjoner ses bort fra tilstedeværelsen av andre båter. Det antas derfor at riktig kurs for P var å fortsette sin kurs i le av M og at P derfor ikke hadde rett til å loffe M og at M ikke hadde noen plikt til å svare på P’s loffing. P’s protest kan derfor ikke føre frem.
Før overlappen ble brutt ved at P seilte forbi og kom klart forenom M jibbet M og fortsatte for styrbord halser mens P fortsatte for babord halser. Etter at overlappen var brutt kom P i vindskyggen fra M og mistet farten slik at M som kom for styrbord halser tok den igjen og traff den i hekken. P som seilte for babord halser har dermed ikke holdt av veien for en båt for styrbord halser slik den er forpliktet til etter kappseilingsreglenes § 10. M’s protest tas derfor til følge og P må diskvalifiseres.
Etter kappseilingsreglenes § 14 er en båt med retten til veien forpliktet til å unngå berøring av andre båter. Tatt i betraktning at det ikke er opplyst noe om personskade eller materielle skader som følge av sammenstøtet kan imidlertid M i henhold til § 14 b ikke straffes for dette.
Legg igjen en kommentar