Referat fra VHF-kurs 10.05.2012

VHF radioDet har skjedd ganske mye innenfor dette feltet de siste årene og de fleste av medlemmene hadde VHF sertifikat fra ”gamle dager”, men ikke fått praktisert bruken noe særlig de siste årene pga mer bruk av mobiltelefon. Dette forhold gjør at det er en del seilere som egentlig ikke oppfyller 100% sin plikt som radiostasjon.

Vi hadde fått Gunnar Larsen fra Telenor Maritim som sensor/foredragsholder og han fortalte om viktigheten av å ha en registrert VHF i båten, helst en med DSC – digital selective calling – tilknyttet en GPS.

Omtrent alle av de ca 15 deltakerne hadde VHF i båten og samtlige var registrerte – dvs lovlige. Dersom man hadde en ”ulovlig” VHF kan man nå i en periode etter besøket fra Gunnar Larsen melde i fra til Gunnar på gunnar.larsen@telenor.com for å registrere denne, og å slippe første års abonnementsavgift på kr 475,-.  Telenor Maritim er meget opptatt av å få samtlige VHF’er i Norge registerert.

De fleste av deltakerne hadde VHF sertifikater fra før 2002. Disse sertifikatene vil sannsynligvis ikke kunne godkjennes i utlandet, men de kunne enkelt konverteres til et moderne internationalt SRC – short range certificate. Det som skal til er at ”kandidaten” leser den oppdaterte kursboken Mayday (kr 200,-), og bekrefter at han lest og forstått innholdet, oppdaterer taushetsløftet og sender inn passfoto.  Har man ikke sertifikat kan man lese Mayday-boken og gå opp til eksamen hos Telenor i Oslo dersom det passer. Gå inn på  www.maritimradio.no og ta kontakt.

En av deltakerne har hatt VHF sertifikat i noen år, men ikke fått anledning til å praktisere og vedlikeholde kunnskapen om VHF. Sensor/foredragsholder Larsen hadde en håndholdt VHF (Horizen) med seg som hun fikk benytte til å kalle opp Tjøme Radio på arbeidskanal 66 (for Oslo-området) og for å bestille en telefonsamtale til sin manns mobil. Dette var en fin gjennomgang for deltakerne. Med visse nye VHF’er kan man taste inn fasttelefonnummeret eller mobiltelefonnummeret på VHF’en samt Tjøme Radios MMSI-nummer og på den måten ”ringe” direkte uten å kommunisere med Tjøme Radio!  For ordens skyld: VHF samtale via kystradiostasjon til norske mobiltelefoner eller fasttelefoner er gratis for lyst-båtflåten.

Telenor Maritim selger også en rimelig og god satelittelefon fra IsatPhone – ta kontakt med Gunnar Larsen.

Tre av medlemmene valgte å benytte anledningen til å gå opp til eksamen for å få SRC/VHF sertifikatet og alle sto.

Vi vil anbefale alle å anskaffe VHF med DSC og koble den til GPS dersom de ikke allerede har dette.

JV 29.05.2012